Aktivitet,  Danmark,  Erhverv,  Kultur,  Udland

Tall Ships Race sluttede i Esbjerg

42 sejlførende skoleskibe holdt åbent skib ved kajerne på vestkysten

Af Bent Bernardi Sørensen

Med et sejlareal på størrelse med fire håndboldbaner er det et smukt syn, når det polske skoleskib S/V Dar Młodzieży pløjer sig gennem verdenshavene bølger.
BB-medias søfartsredaktion var torsdag, den 7. august, inviteret til reception om bord, da skibet og 41 andre skole-sejlskibe afsluttede årets Tall Ships Race i Esbjerg.
Som vore polskkyndige læsere allerede ved, betyder skibets navn Ungdommens Gave.

S/V Dar Młodzieży er en prototype på en klasse på seks skibe. Hun og de efterfølgende fem, Mir, Druzhba, Pallada, Khersones og Nadezhda, blev bygget i Gdańsk til handelsflåden i det tidligere Sovjetunionen.
Skibet blev søsat i november 1981 som nybygning nummer B05/1 på Gdańsk-skibsværftet, da Polens senere præsident, Lech Walesa, endnu var elektriker på værftet, og taget i brug 4. juli 1982 i nabobyen Gdynia, hvor hun er hjemmehørende og ejes og drives af det maritime
universitet.
Dar Młodzieży er det første polskbyggede, oceangående sejlskib, der har sejlet jorden rundt (1987-88).
Skibets besætning er på 176 personer, hvoraf 136 er kadetter. En af dem forklarer, at hendes uddannelsesskib er 2.384,85 bruttoregistertons, der betyder skibets indre rumfang. Hun – altså skibet, ikke kadetten – er 108,8 meter langt fra for til agter og 79,4 meter p/p i maritimt sprog.
Bredden er 12 meter, højden 62,1 meter, og hun stikker 6,3 meter.


Det er ikke meningen, at vi skal ud at sejle, men det kunne være rart at vide, hvordan vi kommer frem over bølgerne eller havblikket.
En tilkaldt maskinofficer forklarer, at skibet har to 750 hestekræfters Cegielski-Sulzer type 8 AL 20/24 diesel-motorer og to skruer, som på moderne dansk kaldes propeller.
Ved hjælp af disse kan skibet sejle 12 knob (22 km/t).
Med alle sejl sat kan der sejles 16 knob (30 km/t). Kludene fylder tilsammen 3.015 kvadratmeter. Det svarer til det samlede areal af lagenerne i en pænt stor dansk landsby.
Med alle klude sat er det lykkedes at tilbagelægge 490,2 kilometer (264,7 sømil) i løbet af et døgn.


Dar Młodzieżys kaptajn / kommandør, Rafal Szymanski, glæder sig over at være nået til Esbjerg, selv om havnefronten efter hans mening er kedelig med triste bygninger, der dog huser virksomheder, der er nødvendige for skibsfarten.
– Aalborg Havn derimod er hyggelig med smukke bygninger langs Limfjorden, siger han.
Polens ambassadør til Danmark, Ewa Debska, var taget til Esbjerg i anledning af de tre polske skoleskibes besøg. Den 58-årige ambassadør er uddannet filolog i dansk og taler sproget perfekt. Hun mindede om, at det i år er 400 år siden, at Danmark oprettede sin repræsentation i den polske havneby Gdańsk.
– Vores handelssamarbejde er vigtigt for væksten, som vi i Polen forventer bliver 3,2-3,5 procent i år, sagde Ewa Debska.

 

 

Kaptajn Rafal Szymanski og Polens ambassadør til Danmark, Ewa Debska

Trængsel på havnen
Kajerne i Esbjerg er i anledning af sejlskibenes besøg omdannet til en stor markedsplads. Tusindvis af mennesker kan ud over skibene nyde musik, mad og drikke og boder, hvor der blandt andet kan købes malerier.
Sail Training International arrangerer The Tall Ships Races – i år med 42 skibe. Den første af årets fire etaper gik mellem de franske havne Le Havre og Dunkerque 4. juli, og via Aberdeen i Skotland og Kristiansand i Norge sluttede det fredelige race i Esbjerg, hvor skuderne ligger til 9. august.
Dar Młodzieży fortsætter sit togt til tyske Bremerhaven og sætter derfra kurs mod Aalborg.
Sail Training International er en global velgørenhedsorganisation, der leverer erfaringsbaseret undervisning gennem sejltræning for 15-25-årige søfolk og arrangerer de store kapsejladser.
– Vi hjælper de unge med at vokse i selvtillid, opdage, hvem de er, låse op for skjulte styrker og udvikle de nøglefærdigheder, der er nødvendige for at få succes i deres voksenliv. Gennem vores arrangementer og de stipendier kan vi tilbyde livsændrende muligheder for dårligt stillede unge over hele verden, fremme selvtillid, modstandsdygtighed, frigøre uudnyttet potentiale og give de unge chancen for at nyde deres livs oplevelse, står der i 0rganisationens formål.

I anledning af Tall Ships Race har Esbjerg Bryghus produceret en Blue Water Brew.
– Øllet er brygget til dem, der løfter i flok – og tør hoppe i. Den er lys, frisk og smager af solskin, hjemstavn og sammenhold. En øl, man drikker sammen og skåler i, når nogen vender hjem – ifølge bryggeriet.
Blue Water Brew er en hvedeøl i belgisk stil brygget med appelsinskal og korianderfrø.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *